THE INFLUENCE OF USE OF FLASHCARD MEDIA ON MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES IN PRIMARY SCHOOLS

Authors

  • Ratna Wahyuni Politeknik Negeri Media Kreatif
  • Haryati Ahda Nasution Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta

Abstract

Abstract: This research aims to examine the effect of using flashcard media on mathematics learning outcomes in elementary schools, especially on fractions. This research uses quantitative data. To obtain this data, quantitative data collection was carried out using a test that adopted a Pretest and Posttest with Control Group design. The research results show that there is an influence of the use of flashcard media on mathematics learning achievement. This can be seen from the analysis results which show the average pretest scores in the control class and experimental class are 24.85 and 26.03. The pretest scores between the two classes have the same tendency, with a difference of 1.18. Meanwhile, the average posttest scores for the control class and experimental class were 68.42 and 94.32. This shows that the learning outcomes of the experimental class increased more significantly compared to the control class, with a difference of 25.9. This difference shows the influence of the learning media applied to students which ultimately influences their learning outcomes. In the hypothesis test, the calculated t value was 2.272 which was greater than the t table value of 2.048. Thus, flashcard media is effective in improving students' numeracy skills, especially in fraction material.

References

Abdullah, F. S., & Yunianta, T. N. H. (2018). Pengembangan media pembelajaran matematika trigo fun berbasis game edukasi menggunakan adobe animate pada materi trigonometri. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(3), 434–443.

Azizah, S. (2016). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis muvizu di kelas 2 sekolah dasar. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 1(2), 180–192.

Baiduri, B., Taufik, M., & Elfiani, L. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Berbasis Audio Pada Materi Bangun Datar Segiempat Di SMP. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 248–261.

Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97.

Hapsari, D. I. S., & Fahmi, S. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android pada operasi pada matriks. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), 51–60.

Hidayat, R., Musdi, E., & Yerizon, Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Realistic Mathematics Education (RME) untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 6(3), 22–31.

Istianah, I., Sudarmin, S., & Wardani, S. (2015). Pengembangan media flashcard berpendekatan pramek tema energi pada makhluk hidup untuk siswa smp. Unnes Science Education Journal, 4(1).

Karimah, N. (2016). Pengaruh penggunaan media pembelajaran garis bilangan terhadap hasil belajar matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 1(2), 227–236.

Kurniawan, D. T. (2017). Penggunaan model pjbl untuk meningkatkan kreativitas mahasiswa dalam membuat media pembelajaran matematika. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 207–220.

Kurniawati, R. P., Hadi, F. R., & Rulviana, V. (2018). Pengembangan multimedia pembelajaran berbasis Cognitive Load Theory (CLT) pada materi volume kubus dan balok di sekolah dasar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 314–323.

Maulidah, R., Satianingsih, R., & Yustitia, V. (2021). Implementasi Media Flash Card: Studi Eksperimental untuk Keterampilan Berhitung Siswa. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 8(1), 7-â.

Nugroho, F. P. (2023). Pengaruh Media Flashcard Terhadap Efektivitas Belajar Operasi Penjumlahan Dan Pengurangan Bilangan Bulat Di Sekolah Dasar. JPGSD, 11, 1090–1099.

Safitri, M., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran “Kelas BANGTAR” Berbasis Adobe Flash untuk Meningkatkan Hasil BelajarMatematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 989–1002.

Sattriawan, A., Sutiarso, S., & Rosidin, U. (2020). Pengembangan media pembelajaran interaktif terintegrasi soft skills dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 950–963.

Trisnanti, I. A. N. L., Tirtayani, L. A., Psi, M., & Putra, I. K. A. (2018). Pengaruh media flashcard bilingual terhadap kemampuan kosakata bahasa inggris permulaan anak kelompok b tk gugus mawa kecamatan denpasar selatan tahun pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 6(3), 344–352.

Published

2025-02-01